Powrót
Kobieta blondynka ubrana na jasno stoi w kuchni i wącha bukiet kwiatów - tulipanów. Poznaj sposoby na dobry nastrój. Sprawdź, jak odzyskać dobry humor, gdy ktoś Ci go zepsuje.

10 sposobów na dobry nastrój

Dobry nastrój pozwala w pełni cieszyć się życiem. Niestety często coś nam go psuje. Sprawdź, jak odzyskać dobry humor, by swoim uśmiechem zarażać innych.

Czym jest nastrój? To emocjonalne zabarwienie, jakie w danym momencie nadajesz swoim odczuciom i przeżyciom. Dobry nastrój sprawia, że w otaczającym Cię świecie dostrzegasz pozytywy, zaś obniżony powoduje, że wszystko widzisz w czarnych barwach.

Zmiany nastroju są sprawą indywidualną. Jednym popsuje nastrój wylanie kawy, innym dopiero kłótnia z bliską osobą. Czy mamy na to jakiś wpływ? Czy istnieją skuteczne sposoby na poprawę nastroju?

Jak poprawić humor sobie i innym?

Okazuje się, że dobry humor może zależeć od nas samych. To, jakie działania podejmiesz, gdy Ci smutno, będzie miało wpływ na twój nastrój. Co więcej, swoim dobrym humorem możesz zarazić innych! Poznaj 10 najlepszych sposobów na poprawę nastroju.

1. Filmy na poprawę humoru

Nic tak nie poprawia humoru jak dobra komedia! Gdy masz zły nastrój, idź do kina albo upraż popcorn i usiądź wygodnie na kanapie. Na platformach filmowych znajdziesz oddzielną zakładkę z komediami. Wybierz swoją ulubioną albo daj się zaskoczyć nowej produkcji. Dobrym przykładem filmów na poprawę humoru są: "Nietykalni" z francuskim komikiem Omarem Sy'em oraz "Miss Agent" z Sandrą Bullock.

Śmiech uwalnia "hormony szczęścia", usprawnia pracę przepony, wspiera układ krążenia, a także redukuje napięcie i stres. Nie bez powodu mówi się, że śmiech to zdrowie. A najlepsze, że udziela się innym.

2. Przytulanie

Pielęgnowanie bliskich relacji z innymi ludźmi ma ogromne znaczenie nie tylko w kontekście społecznym, ale też zdrowotnym. Dlatego przytulaj się z rodziną i przyjaciółmi, kiedy tylko masz ku temu okazję.

Słynna amerykańska psychoterapeutka Virginia Satir uważała, że człowiek, by przeżyć, potrzebuje 4 przytuleń dziennie, 8 by być zdrowym i 12, by się rozwijać.

Nawet jeśli traktujesz ten cytat z przymrużeniem oka, weź sobie tę radę do serca. Przytulanie pomaga poczuć wsparcie drugiego człowieka. Podobnie działa rozmowa z przyjacielem lub inną bliską osobą.

3. Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna ma same zalety. Uaktywnia hipokamp odpowiedzialny za pamięć długotrwałą, poprawia koncentrację, pomaga utrzymać ciało w dobrej kondycji. Umiarkowany wysiłek wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Nie bez powodu Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby ruszać się codziennie przez ok. 30 minut, a polski Instytut Żywności i Żywienia umieścił aktywność fizyczną u podstaw nowej piramidy zdrowego żywienia i stylu życia.

Dodatkowym atutem ruchu jest to, że uwalnia "hormony szczęścia": endorfiny, dopaminę i serotoninę, które odpowiadają za poprawę nastroju.

4. Filozofia hygge

Jakiś czas temu furorę zrobiła duńska filozofia hygge. To trend nawołujący do doceniania chwil i małych rzeczy (zwłaszcza tych, z których możemy się cieszyć w obrębie własnego domu). Jak się okazuje sprawianie sobie drobnych przyjemności pomaga w utrzymaniu dobrego nastroju.

Jak możesz wprowadzić filozofię hygge do swojego życia?

  • zaparz kubek herbaty, usiądź wygodnie w fotelu i przeczytaj książkę
  • zapal świece i weź aromatyczną kąpiel
  • spryskaj się ulubionymi perfumami
  • zadbaj o to, aby twoje mieszkanie było przytulne

5. Piosenki na poprawę humoru

Udowodniono, że muzyka ma duży wpływ na nasz nastrój. Melancholijna może go popsuć. Gdy słuchasz piosenek, które kojarzą Ci się z kimś, kogo w twoim życiu zabrakło, lub przenoszą Cię do czasów, za którymi tęsknisz, możesz poczuć smutek i nostalgię.

Na poprawę humoru najlepsze będą energiczne melodie, które kojarzą się pozytywnie i wywołają uśmiech na twojej twarzy. Doskonałym przykładem piosenek na poprawę nastroju są: "Walking on Sunshine" w wykonaniu Katrina & The Waves oraz "Good Vibrations" The Beach Boys.

6. Afirmacja

Afirmacja to powtarzanie pozytywnych twierdzeń na własny temat. Możesz to robić w myślach lub zapisywać zdania na kartce. Afirmacje, wykorzystując mechanizm autosugestii, mają na celu zmianę postrzegania własnej osoby. To ćwiczenie wpływa korzystnie na poprawę nastroju i ogólne samopoczucie.

7. Medytacja

Medytacja pomaga wyciszyć umysł i przegonić negatywne myśli. Usiądź wygodnie, skup się na oddechu i pozwól, aby myśli płynęły swobodnie niczym chmury na niebie. Powtarzanie mantr pomaga zredukować stres i poprawić nastrój. Możesz też wypróbować inne techniki relaksacyjne np. ćwiczenia oddechowe.

8. Wizyta w saunie

Masz zły nastrój? Dopadła Cię chandra? Wejdź do sauny. Terapia ciepłem wpływa korzystnie na rozluźnienie mięśni, odpręża ciało i redukuje stres. Podwyższona temperatura przyspiesza metabolizm, poprawia krążenie, a także uaktywnia nadnercza, produkujące m.in. serotoninę.

9. Spacer z psem lub zabawa z kotem

Weź psa na spacer i idźcie do lasu. Albo do parku. Zieleń działa kojąco i sprzyja wyciszeniu. Równie dobrze poprawia humor zabawa z pupilem.

10. Zjedz czekoladę

Najlepsze na koniec! Czekolada poprawia nastrój! Oczywiście najzdrowsza jest gorzka - zawiera najwięcej witamin z grupy A, B i E, magnezu, antyoksydantów i substancji stymulujących produkcję "hormonów szczęścia". Jednak nic się nie stanie, jak oprócz kilku kawałków gorzkiej czekolady, zjesz kostkę tej mlecznej.

Gdzie kupić