Ashwagandha i kognicja - wpływ witani ospałej na procesy poznawcze. Kobieta siedzi na kanapie w salonie i przegląda wiadomości na tablecie.

Ashwagandha i kognicja – wpływ witani ospałej na procesy i funkcje poznawcze

Ashwagandha od wieków stosowana jest w tradycji ajurwedyjskiej nie tylko jako roślina lecznicza, ale także wspomagająca działanie układu nerwowego i poprawiająca funkcje kognitywne u osób zdrowych. Współczesne badania laboratoryjne i kliniczne potwierdzają pozytywny wpływ ashwagandhy na procesy poznawcze, w tym pamięć, koncentrację czy zdolność uczenia się.

Czytaj więcej
Adaptogeny - zastosowanie na przykładzie ashwagandhy. Zioła ajurwedyjskie w równo ustawionych drewnianych miseczkach, widok z góry.

Adaptogeny - działanie i zastosowanie na przykładzie ashwagandhy

Adaptogeny to naturalne substancje pochodzenia roślinnego, którym przypisuje się właściwości antystresowe. Nie tylko redukują one doraźne napięcie, ale również budują długotrwałą odporność na stres. Jednym z najlepiej zbadanych adaptogenów jest ashwagandha, która w tradycji ajurwedyjskiej stosowana jest od tysięcy lat. W tym artykule sprawdzimy, na czym polega działanie adaptogenów (w tym ashwagandhy) i jakie mają one zastosowania.

Czytaj więcej
Jak ashwagandha pomaga budować odporność na stres? Zbliżenie na kwiat rośliny adaptogennej witani ospałej.

W jaki sposób ashwagandha pomaga budować odporność na stres?

Ashwagandha (witania ospała) zaliczana jest do adaptogenów – roślin, które pozytywnie wpływają na ludzki organizm i funkcjonowanie psychiczne. Wśród dobroczynnych właściwości witani wymienia się między innymi redukcję i budowanie odporności na stres. Przyjrzyjmy się zatem dowodom naukowym na takie działanie ashwagandhy i mechanizmom, które za nim stoją.

Czytaj więcej
Jak suplementy na sen pomagają polepszyć jego jakość? Kobieta o ciemnych włosach śpi w łóżku w beżowej piżamie.

Jak suplementy na sen pomagają polepszyć jego jakość?

Dyskomfort związany z jakością snu jest jednym z najczęściej występujących kłopotów zdrowotnych u osób dorosłych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Nie dziwi zatem, że suplementy i dostępne bez recepty tabletki nasenne cieszą się ogromną popularnością. Czy jednak są skuteczne? W jaki sposób działają i jak pomagają poprawić nie tylko długość, ale i jakość snu?

Czytaj więcej
Czy sen wspiera odporność organizmu? Śpiąca kobieta o poranku.

Czy sen wspiera odporność organizmu?

Dobry sen i prawidłowy cykl dobowy mają ogromny wpływ na działanie organizmu. Problemy ze snem — jego niewystarczająca ilość lub niska jakość — mogą prowadzić do przemęczenia, spadku koncentracji, osłabienia pamięci czy wydajności. Pogorszeniu ulega funkcjonowanie psychiczne, pojawiają się wahania nastroju, występuje drażliwość i ogólne złe samopoczucie. Okazuje się również, że sen ma zasadnicze znaczenie dla odporności organizmu.

Czytaj więcej
Dolce far niente - sztuka odpoczywania bez wyrzutów sumienia. Kobieta wypoczywa na kanapie w domu, zarzucając ręce za głowę.

Dolce far niente, czyli sztuka odpoczywania bez wyrzutów sumienia

W czasach, gdy wszyscy gonią za sukcesem, są zapracowani, i nawet na wakacjach biegają od jednej atrakcji do drugiej, aby zobaczyć i doświadczyć jak najwięcej, odpoczynek bez wyrzutów sumienia stał się prawdziwą sztuką. Czym tak naprawdę jest włoskie „słodkie nicnierobienie” i jak wcielić je w życie?

Czytaj więcej
Wpływ pandemii COVID-19 na relacje społeczne i relacje z bliskimi. Mama pracuje przy laptopie, siedząc w kuchni, i jednocześnie rozmawia ze swoją córeczką.

Wpływ pandemii COVID-19 na relacje społeczne i relacje z bliskimi

Pandemia koronawirusa, która w marcu dotarła również do Polski, ma ogromny wpływ nie tylko na fizyczne i psychiczne zdrowie ludzi. Swoje piętno odciska również na gospodarce, codziennych nawykach, metodach pracy i edukacji. I choć wszystkie skutki pandemii COVID-19 poznamy dopiero za jakiś czas, już teraz możemy obserwować jej wyraźny wpływ na relacje społeczne, w tym te z najbliższą rodziną.

Czytaj więcej
Lęk przed powrotem do rzeczywistości po miesiącach izolacji - skąd się bierze i jak radzić sobie z lękiem postizolacyjnym. Smutna kobieta w średnim wieku wygląda przez okno.

Lęk przed powrotem do rzeczywistości po miesiącach izolacji – skąd się bierze i jak sobie z nim radzić?

Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem bez precedensu. Po raz pierwszy w historii zalecenia zachowania dystansu, a nawet pełnej izolacji społecznej dotknęły tak duże grupy ludzkie. Odcisnęło to swoje piętno na samopoczuciu i zdrowiu psychicznym wielu osób. I choć zniesienie ograniczeń i powrót do tzw. nowej normalności pozornie powinien przynieść ulgę, okazuje się, że dla znacznej części społeczeństwa jest kolejnym źródłem stresu. Na czym zatem polega i skąd bierze się lęk postizolacyjny?

Czytaj więcej
Aktywność fizyczna pomaga rozładować stres. Uśmiechnięta kobieta odpoczywa po joggingu.

W jaki sposób aktywność fizyczna pomaga rozładować stres?

Stres towarzyszy człowiekowi od zawsze. Jednak współczesne, bardzo szybkie tempo życia, duże obciążenie pracą i obowiązkami rodzinnymi coraz częściej prowadzi do przeżywania nadmiernego stresu. W radzeniu sobie ze stresem pomocna może być aktywność fizyczna. Przyjrzyjmy się zatem, w jaki sposób pomaga ona rozładować stres.

Czytaj więcej
Jet lag - jak radzić sobie ze zmianą czasu podczas podróży do innej strefy czasowej? Kobieta na lotnisku wpatruje się w okno, za którym widać startujący samolot.

Jet lag – jak radzić sobie ze zmianą czasu podczas podróży?

Jet lag – czyli zespół nagłej zmiany strefy czasowej dotyczy podróżnych, którzy w czasie podróży przekraczają przynajmniej dwie strefy czasowe. Towarzyszą mu różne dolegliwości – od bólu głowy, po kłopoty z zasypianiem. Jak sobie z nim radzić? Sprawdźmy!

Czytaj więcej
 Jak praca zmianowa wpływa na sen? Lekarka rozmasowuje szyję po ciężkim dniu pracy.

Jak praca zmianowa wpływa na sen?

Wśród pracowników wykonujących pracę w systemie zmianowym możemy wyróżnić następujące zawody: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, kierowca, piekarz, górnik, kolejarz, dziennikarz, strażak, policjant i wiele innych. Jak praca zmianowa wpływa na ich sen? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
Jak melatonina wpływa na zdrowy spokojny sen i w jaki sposób reguluje rytm dobowy? Wzór chemiczny melatoniny.

Melatonina na zdrowy sen

Melatonina to tzw. hormon snu, który reguluje rytm dobowy wielu organizmów, w tym ludzi. To właśnie jej wieczorne wydzielanie daje sygnał do obniżenia aktywności i snu. W jaki sposób działa melatonina i jak dokładnie wpływa na zdrowy sen?

Czytaj więcej
Fazy snu wpływają na nasz rytm dobowy. Kobieca ręka sięga spod kołdry, aby wyłączyć dzwoniący budzik.

Jak fazy snu wpływają na rytm dobowy organizmu?

Dobry sen ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania organizmu i naszego samopoczucia. Istotna jest przy tym nie tylko długość snu, ale również, a może nawet przede wszystkim, jego jakość. Ta zależna jest natomiast od przebiegu snu, czyli jego faz. W jaki sposób fazy snu wpływają na rytm dobowy?

Czytaj więcej
Jak myśleć pozytywnie? Czy pozytywne myślenie wpływa na nasze życie? Czy optymizmu można się nauczyć? Portret kobiety nad morzem, uśmiechającej się do aparatu.

Jak pozytywne myślenie wpływa na nasze życie?

Pozytywne myślenie w trudnych sytuacjach - czy to w ogóle możliwe? Oczywiście każdy przechodzi przez ciężkie momenty w życiu i raczej nie sposób jest myśleć pozytywnie przez cały czas, bo łzy, złość czy gniew pomagają nam rozładować emocje i napięcia. Jednak filozofia pozytywnego myślenia w dużej mierze polega na tym, żeby nie szukać problemów tam, gdzie ich nie ma i znajdować pozytywne aspekty każdej sytuacji.

Czytaj więcej
Co jest dobre na sen? Co zrobić przed snem, aby się wyspać? Co na problemy ze snem? Długowłosa kobieta w koszuli nocnej siedzi na łóżku zwrócona przodem do okna i się przeciąga o poranku.

7 rzeczy, które warto zrobić przed snem, aby się wyspać

Dobry sen to taki, który pozwala nam się zregenerować, odpocząć i rześko przywitać poranek. Jeżeli budzisz się z uczuciem zmęczenia i zniechęcenia do działania, prawdopodobnie jakość twojego snu jest bardzo niska. Co jest dobre na sen? Co zrobić przed snem, aby się wyspać?

Czytaj więcej
Jak budować odporność na stres w dobie pandemii COVID-19? Kobieta businesswoman o blond włosach krzyczy z nerwów, siedząc w biurze przed laptopem.

Odporność na stres w dobie COVID-19

Stres jest naturalną reakcją organizmu na zagrożenie i wbrew powszechnej opinii spełnia wiele pozytywnych funkcji. Między innymi motywuje nas do działania. Jednak, gdy stres jest bardzo intensywny i długotrwały, wówczas może zaburzyć nasze codzienne funkcjonowanie. Obecnie, w dobie pandemii koronawirusa i związanej z nią izolacji, mamy więcej powodów do stresu i niepokoju. Jak przetrwać ten trudny czas? Czy można zbudować odporność na stres?

Czytaj więcej
Uczucie niepokoju - co zrobić, gdy czujesz niepokój? Zmartwiona kobieta o długich blond włosach, w niebieskiej koszuli i białych spodniach, siedzi na kanapie z podkulonymi nogami i trzyma się za głowę.

Jak radzić sobie z uczuciem niepokoju?

Są sytuacje, które wywołują w nas uczucie niepokoju. Szczególnie teraz, w dobie pandemii koronawirusa, możemy czuć się zestresowani i niepewni jutra. Codziennie towarzyszy nam niepokój o to, co wydarzy się w niedalekiej przyszłości. Jak radzić sobie z tym uczuciem?

Czytaj więcej
Szczęśliwa kobieta w białym topie leży w łóżku i się przeciąga. Właśnie się obudziła. Poznaj najlepsze sposoby na dobry sen. Sprawdź, co pomaga szybko zasnąć.

Sposoby na dobry sen

Masz kłopoty z zasypianiem? Czasami wystarczy zmienić swoje nawyki i wprowadzić kilka wieczornych rytuałów, aby zapewnić sobie spokojny i zdrowy sen. Sprawdź nasze sposoby na szybkie zaśnięcie.

Czytaj więcej
Kobieta blondynka ubrana na jasno stoi w kuchni i wącha bukiet kwiatów - tulipanów. Poznaj sposoby na dobry nastrój. Sprawdź, jak odzyskać dobry humor, gdy ktoś Ci go zepsuje.

10 sposobów na dobry nastrój

Dobry nastrój pozwala w pełni cieszyć się życiem. Niestety często coś nam go psuje. Sprawdź, jak odzyskać dobry humor, by swoim uśmiechem zarażać innych.

Czytaj więcej
Kobieta w szarym topie leży na plecach na łóżku pod kołdrą i zakrywa ręką oczy, nie może spać. Sprawdź, skąd się biorą problemy ze snem, jaka jest ich przyczyna.

Skąd się biorą problemy ze snem?

Przewracasz się z boku na bok w oczekiwaniu na sen? Mijają kolejne minuty, a Ty nadal nie możesz zasnąć? Dzisiejsze tempo życia sprawia, że coraz więcej osób ma kłopoty z zasypianiem. Sprawdź, jakie mogą być przyczyny problemów ze snem.

Czytaj więcej
Ogród zen w filozofii Dalekiego Wschodu. Kamienie leżą na piasku. Poznaj techniki relaksacyjne, które warto wcielić w życie, aby pokonać codzienny stres.

Techniki relaksacyjne, które musisz znać

Stres towarzyszy Ci w każdym momencie dnia? Najwyższy czas go okiełznać. Możesz to zrobić za pomocą prostych ćwiczeń zmniejszających napięcie i uczucie niepokoju. Sprawdź, jakie techniki relaksacyjne warto wcielić w życie.

Czytaj więcej
Kobieta siedzi przy komputerze, pracuje w domu, a wokół niej biegają dzieci i nie dają jej pracować. Sprawdź, jak radzić sobie ze stresem, wynikającym z natłoku codziennych obowiązków.

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres może działać motywująco, ale w dłuższej perspektywie ma negatywny wpływ na nasze życie. Zarówno zawodowe, jak i osobiste. Zobacz, jak radzić sobie ze stresem.

Czytaj więcej
Ashwagandha - roślina o właściwościach uspokajających. Znana jako witania ospała i żeń-szeń indyjski.

Ashwagandha, czyli uspokojenie z natury

Witania ospała, ashwagandha – roślina ta znana jest ludzkości od wielu tysięcy lat. Używana już przez starożytnych, jest na nowo odkrywana przez współczesnych naukowców, bo w jej jagodach i korzeniach znajdują się związki, które mają dobroczynny wpływ na niemal cały ludzki organizm.

Czytaj więcej
Kobieta leży w łóżku i nie może zasnąć. Skutki problemów ze snem i trudności z zasypianiem.

Skutki problemów ze snem i trudności z zasypianiem

Tylko ci, którzy się z nimi mierzą, wiedzą, jakie to przekleństwo – trudności z zasypianiem, nawet krótkotrwałe, odbijają się na funkcjonowaniu całego organizmu. Zarówno fizycznym, jak i psychicznym, bo nie tylko odbierają siły ciału, ale i mogą pogarszać nastrój. Skąd się biorą i dlaczego aż 50,5% Polaków skarży się na problemy ze snem?

Czytaj więcej
Gestykulująca kobieta nie zdążyła wsiąść do autobusu. Czy kortyzol - hormon stresu - może nas motywować?

Kortyzol – czy hormon stresu może nas motywować?

Większość osób, słysząc nazwę "kortyzol", dopowiada "hormon stresu". Tymczasem ten organiczny związek chemiczny ma także inne, niezwykle ważne dla naszego organizmu właściwości.

Czytaj więcej
Uśmiechnięta, zadowolona z życia kobieta siedzi przy stole. Czym jest serotonina? Czy ten niepozorny hormon to tajemnica szczęścia?

Serotonina, czyli tajemnica szczęścia

Serotonina wpływa na to, jak zasypiamy, jaki mamy nastrój i samopoczucie, a nawet apetyt. Nic dziwnego, że nazywana jest "hormonem szczęścia". Gdy jej poziom w organizmie spada, nasze życie przestaje obfitować w przyjemności i zaczyna być udręką. Dlaczego właśnie serotonina ma na nas tak wielki wpływ? Czy to w niej tkwi tajemnica szczęścia?

Czytaj więcej
Krzycząca zestresowana kobieta siedzi przy stole kuchennym. Czym jest stres i jak na nas wpływa?

Stres - co nas zjada od środka?

Spocone dłonie, ściśnięty żołądek, płytki oddech i mgła w głowie - wszyscy znamy objawy stresu. Okazuje się jednak, że nie zawsze powinniśmy na niego narzekać, bo czasami może być błogosławieństwem, które daje nam napęd do życia. Jak odróżnić "dobry" stres od "złego" i jakie ten ostatni ma skutki dla zdrowia, zwłaszcza gdy niemal nas nie opuszcza?

Czytaj więcej
Nitki szafranu w drewnianej miseczce. Szafran to najdroższa przyprawa świata. Jakie ma właściwości?

Szafran – co warto o nim wiedzieć?

Jego właściwości znali już starożytni, którzy nie tylko dodawali szafran do dań i napitków, ale także stosowali go w celach prozdrowotnych. Współczesna nauka potwierdza ich intuicję – w czerwonych "nitkach" krokusa kryją się prawdziwe zdrowotne skarby.

Czytaj więcej
Gdzie kupić