Powrót
Jak myśleć pozytywnie? Czy pozytywne myślenie wpływa na nasze życie? Czy optymizmu można się nauczyć? Portret kobiety nad morzem, uśmiechającej się do aparatu.

Jak pozytywne myślenie wpływa na nasze życie?

Pozytywne myślenie w trudnych sytuacjach - czy to w ogóle możliwe? Oczywiście każdy przechodzi przez ciężkie momenty w życiu i raczej nie sposób jest myśleć pozytywnie przez cały czas, bo łzy, złość czy gniew pomagają nam rozładować emocje i napięcia. Jednak filozofia pozytywnego myślenia w dużej mierze polega na tym, żeby nie szukać problemów tam, gdzie ich nie ma i znajdować pozytywne aspekty każdej sytuacji.

Co to jest optymizm?

Mówi się, że niektóre osoby widzą szklankę do połowy pustą, a inne do połowy pełną. Drugą postawę określamy jako optymizm lub pozytywne myślenie. Istnieją różne definicje optymizmu, które mówią, że optymista to osoba postrzegająca świat i otoczenie jako sumę pozytywnych zdarzeń, cech i okoliczności. Negatywne zjawiska stara się natomiast pomijać.

Kiedy optymista robi bilans jakichś zdarzeń, które zaszły w jego życiu, dominują u niego zjawiska pozytywne. Jest także dobrze nastawiony do przyszłości, gdyż oczekuje sukcesów i pomyślnego przebiegu spraw. Nie należy jednak przez to rozumieć, że optymista niewiele robi, a jedynie czeka, aż sprawy rozwiążą się same. Musi być zaangażowany w wykonywane zadania, gdyż inaczej nie mógłby liczyć na ich powodzenie.(1)

Sposoby na dobry nastrój

Optymiści nie są jednak grupą jednolitą, gdyż jedni mają wręcz entuzjastyczne nastawienie do świata, inni zaś stawiają na umiarkowanie pozytywne myślenie. Możemy nawet spotkać się z nieco żartobliwym podziałem na różne rodzaje optymizmu:

  • uogólniony optymizm - oznacza szerokie poczucie, że wszystko idzie dobrze i żyjemy w dobrych czasach
  • ograniczony optymizm - odnosi się do konkretnych, codziennych okoliczności, na przykład optymista wierzy, że zda egzamin albo spiesząc się gdzieś, zdąży na czas
  • minimalny optymizm - nie zakłada już tak pozytywnego myślenia, jak dwa poprzednie rodzaje, jednak wciąż daje optymiście sporo komfortu. Polega na tym, że dana osoba wierzy, iż bez przeszkód przetrwa dany dzień czy rok. Wydaje się faktycznie wersją minimum, jednak trzeba pamiętać, że u niektórych osób podejście do życia jest tak katastroficzne, że nawet co do tego mają wątpliwości…(2)

Moc pozytywnego myślenia - czy to, jak widzimy świat, może odbić się na naszym zdrowiu?

Zanim przejdziemy do naukowych badań i analiz, zacznijmy od tego, że pozytywne myśli na pewno zmieniają życie na lepsze i nie potrzeba fachowych wywodów, aby to udowodnić. Optymiści potrafią cieszyć się z najmniejszych rzeczy: znalezienia dziesięciogroszówki, pochwały od szefa albo trafienia na piękny zachód słońca podczas wieczornego spaceru.

Pesymista w tych samych sytuacjach dostrzega jedynie powody do narzekań: bo to tylko dziesięć groszy, bo szef mógłby dać wreszcie awans, a nie tylko pochwały, a ładny zachód słońca to przecież nic nowego. W ten sposób takie same okoliczności u dwóch typów ludzi mogą wywołać różne emocje i sprawić, że ta sama sytuacja wygląda inaczej.

Jednak nie od dziś wiadomo, że ten, kto wie jak myśleć pozytywnie ma nie tylko więcej radości z życia, ale też może sobie to życie przedłużyć, bo jest mniej podatny na niektóre choroby. Stwierdzenie, że „optymiści żyją dłużej”, nie jest więc puste, bo potwierdzają to nawet lekarze! Do korzyści zdrowotnych, płynących z pozytywnego myślenia, należą:

  • niższa podatność na depresję
  • niższy poziom stresu
  • ogólnie lepsze samopoczucie psychiczne
  • mocniejszy system immunologiczny i większa odporność na infekcje, na przykład przeziębienie
  • lepsza kondycja układu sercowo-naczyniowego i niższe ryzyko chorób kardiologicznych
  • lepsze umiejętności w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi (3,4)

Techniki relaksacyjne - które warto znać?

Poradnik pozytywnego myślenia, czyli jak mieć więcej optymizmu na co dzień

Jak myśleć pozytywnie? Z pozoru zadanie wydaje się proste: zamiast twierdzić, że wszystko jest do niczego, od dziś będę cieszyć się z każdego drobiazgu. Jednak okazuje się, że kandydat na optymistę ma trochę pod górkę. Po pierwsze, nieśmiały głos, wyrażający pozytywne nastawienie do świata, jest z początku przekrzykiwany przez podświadomość.

W końcu, kiedy ktoś od lat powtarzał sobie: „nie dam rady, to nie dla mnie, boję się”, nie zmieni zakorzenionych przekonań na pstryknięcie palcami. Możliwa przeszkoda druga to otoczenie. Niestety, optymiści nie mają łatwego życia. Co bowiem zwykle mówią najbliżsi osobie, która tryska dobrym humorem i widzi świat w kolorowych barwach? Zwykle starają się „sprowadzić na ziemię” niepoprawnego optymistę. Dlatego trzeba uzbroić się wobec nich w cierpliwość.

Oczywiście kolejną przeszkodą mogą być mało pozytywne sytuacje, które przecież przytrafiają się każdemu, gdyż droga do celu nie zawsze jest prosta. Jednak czyż nie spotykamy się z licznymi historiami ludzi, którzy przyznają, że musieli pokonać wiele przeszkód, zanim sięgnęli po swoje marzenia? I każdy z nich przyznaje, że było warto.

Z powyższych przyczyn, podstawową radą w tym krótkim poradniku jak zmienić myślenie na bardziej pozytywne, jest: być konsekwentnym i mieć świadomość, że aby nauczyć się myśleć pozytywnie, potrzeba czasu. Cały proces przypomina wręcz intensywny trening, bo trzeba przez cały czas motywować się do utrzymania pozytywnego nastawienia, czy jak mawiają niektórzy „wysokich wibracji”.

Odporność na stres - jak ją budować w dobie COVID-19?

5 ćwiczeń, które pomagają w pozytywnym myśleniu

1. Pozytywne afirmacje

Są to krótkie stwierdzenia, których zadaniem jest podnoszenie na duchu i utwierdzanie w przekonaniu, że damy radę/ warto dążyć do celu/ jesteśmy wartościowymi osobami.

Afirmacje mogą dotyczyć właściwie każdej sfery życia: pracy, miłości, marzeń, wyglądu zewnętrznego. Na przykład osoba, która uważa siebie za grubą i do tej pory ciągle powtarzała sobie: „jestem gruba i nieatrakcyjna”, może sobie powtarzać afirmację: „kocham swoje ciało takim, jakie jest”. Ktoś, kto boryka się z problemami finansowymi i chciałby się od nich odbić, może natomiast mówić sobie: „mam satysfakcjonującą i dobrze płatną pracę".

Co istotne, z początku, wypowiadanie takich stwierdzeń może sprawić, że poczujesz się nieswojo. Nie musisz jednak zagłuszać na siłę wewnętrznego pesymisty. Konsekwentnie, każdego dnia uśmiechaj mu się w twarz i powtarzaj pozytywne stwierdzenia. Zobaczysz, że w końcu sam się do nich przekona.

2. Zastanów się, czy są aspekty w twoim życiu, które wywołują u Ciebie negatywne myśli i jednocześnie możesz je zmienić

Na przykład, jeśli z całego serca nie lubisz swojej pracy, być może warto rozejrzeć się za inną? I nie powtarzaj sobie, że nie dasz rady albo że idealna praca nie istnieje. Wróć do punktu 1. i zastąp negatywne myśli pozytywnymi afirmacjami.

Sylwoterapia - na czym polega uzdrawiająca moc lasu?

3. Prowadź pozytywny dziennik

To może być dużo łatwiejsze, niż powtarzanie sobie optymistycznych rzeczy w myślach. Taki dziennik warto prowadzić każdego dnia i pisać w nim pozytywne rzeczy na swój temat. To również odpowiednie miejsce do zapisywania „złych” myśli, które możesz zastępować „dobrymi”.

Na przykład w jednej kolumnie wypisujesz głosy wewnętrznego sabotażysty („to zbyt skomplikowane”), a w kolumnie drugiej riposty wewnętrznego optymisty (”spojrzę na problem z innej perspektywy i na pewno go rozwiążę”).(3)

4. Praktykuj wdzięczność

Możesz robić to w swoim dzienniku. Przekonasz się, że optymizmu można się nauczyć przede wszystkim w ten sposób. Dzięki wdzięczności przypomnisz sobie, jak wiele masz: dach nad głową, jedzenie, możliwość podróżowania i spełniania się, najlepszego przyjaciela, zwierzaka, który codziennie poprawia ci humor śmiesznymi zachowaniami.

To prozaiczne rzeczy, do których jesteśmy tak przyzwyczajeni, że czasami zapominamy o tym, jakie są ważne. Oczywiście możesz również okazywać wdzięczność za małe, codzienne przyjemności: spacer z ukochaną osobą, zjedzenie pysznego deseru albo znalezienie dziesięciogroszówki.

5. Uśmiechaj się, nawet bez powodu

Badania wykazują, że osoby, które często się uśmiechają, nawet nie do końca szczerze, mają statystycznie niższe tętno i ciśnienie w stresujących sytuacjach. Jeśli przez zły humor masz problemy z uśmiechaniem się, możesz wspomóc się oglądaniem komedii, kabaretów czy śmiesznych filmików w Internecie.(4)

Myśl pozytywnie, żeby lepiej radzić sobie ze stresem, dłużej żyć i zarażać dobrą energią wszystkich dookoła. Pewnie wielokrotnie usłyszysz, że w pojedynkę nie zmienisz świata na lepszy. Jednak dzięki optymizmowi możesz zmienić swój świat, a to już bardzo wiele.

ŹRÓDŁA

1) Pilch T. Optymizm i  pesymizm - dwie orientacje życia indywidualnego i  dwie strategie budowania świata społecznego. Pedagogika społeczna. XV, 2016, 4 (62): 9-25.

2) What is optimism? https://positivepsychlopedia.com/year-of-happy/what-is-optimism/. Data dostępu: 14.05.2020.

3) Stress management. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950. Data dostępu: 14.05.2020.

4) The Power of Positive Thinking. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/the-power-of-positive-thinking. Data dostępu: 14.05.2020.

Gdzie kupić