Miralo Logo Miralo

Powrót
Kobieta w szarym topie leży na plecach na łóżku pod kołdrą i zakrywa ręką oczy, nie może spać. Sprawdź, skąd się biorą problemy ze snem, jaka jest ich przyczyna.

Skąd się biorą problemy ze snem?

Przewracasz się z boku na bok w oczekiwaniu na sen? Mijają kolejne minuty, a Ty nadal nie możesz zasnąć? Dzisiejsze tempo życia sprawia, że coraz więcej osób ma kłopoty z zasypianiem. Sprawdź, jakie mogą być przyczyny problemów ze snem.

Spokojny, niczym niezakłócony sen pozwala organizmowi zregenerować się przed kolejnym dniem pełnym wyzwań. Specjaliści twierdzą, że zdrowy dorosły człowiek powinien spać 7-8 godzin dziennie, jednak dużo zależy od indywidualnych potrzeb organizmu. Niektórzy wysypiają się po 6 godzinach snu, inni potrzebują go znacznie więcej.

Niezależnie od tego, ile godzin snu potrzebuje twój organizm, każde odstępstwo od normy zaburza równowagę pomiędzy fazą działania a fazą regeneracji. Mogą to być problemy z zaśnięciem, budzenie się w nocy lub o świcie, na długo przed budzikiem lub inne kłopoty ze snem wpływające na jego jakość. W konsekwencji odczuwasz ciągłe zmęczenie, rozdrażnienie i senność w ciągu dnia.

Z czego może wynikać brak snu?

Problemy ze snem - co może być ich przyczyną?

Zdrowy sen dzieli się na dwie fazy: NREM i REM. W fazie NREM gałki oczne ruszają się powoli, a ty przestajesz reagować na bodźce zewnętrzne. Faza snu NREM ma 4 stadia i trwa zazwyczaj od 80 do 100 minut. Faza NREM płynnie przechodzi w fazę REM, która trwa 15 minut. Wówczas pojawiają się najwyraźniejsze senne obrazy, ale też łatwo o nagłe wybudzenie. Cały cykl faz snu powtarza się ok. 4-5 razy w ciągu nocy.

Problemy ze snem pojawiają się, gdy równowaga pomiędzy fazami snu zostaje zakłócona. Mogą na to wpływać zarówno bodźce wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Do tych pierwszych zalicza się przede wszystkim stres, który jest też najczęstszą przyczyną kłopotów z zaśnięciem.

Co może wywoływać stres?

  • problemy w pracy
  • widmo zbliżającego się terminu oddania ważnego projektu
  • niepokój o zdrowie swoje i najbliższych
  • problemy w relacjach rodzinnych bądź partnerskich
  • nieodwzajemniona miłość
  • remont mieszkania
  • niepokój związany ze spłatą kredytu
  • niepokój związany z lękiem o przyszłość
  • niezadowolenie z życia
  • lęk przed zmianami klimatu i innymi niepokojącymi wydarzeniami na świecie

Kładąc się do łóżka, rozmyślasz o swoich problemach i nadmiarze przytłaczających Cię obowiązków? Postaraj się to zmienić. Dobrym sposobem na stres są techniki relaksacyjne. Codziennie przed pójściem spać wykonuj serię ćwiczeń oddechowych i skorzystaj z metody wizualizacji - wyobraź sobie, że wszystkie twoje troski kończą się pomyślnie. Pozytywne myślenie ma duży wpływ na to, jak postrzegamy rzeczywistość.

Zewnętrzne przyczyny problemów ze snem

Możesz nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, jak dużo bodźców zewnętrznych wpływa na komfort naszego snu. Zdrowy sen mogą zakłócać czynniki, takie jak:

  • Korzystanie ze smartfonu i laptopa tuż przed zaśnięciem

    W łóżku przeglądasz newsy i sprawdzasz powiadomienia z mediów społecznościowych? A może kończysz projekt do pracy, siedząc już pod kołdrą? To duży błąd. Nie dość, że narażasz się na kontakt z treściami, które mogą wywołać stres, nie oddzielasz miejsca pracy od miejsca odpoczynku, to jeszcze "oszukujesz" organizm, że nadal trwa dzień. Jak to możliwe?

    Otóż ekrany laptopów, telefonów i tabletów emitują niebieskie światło, które zaburza naturalny rytm dobowy organizmu. Co więcej niebieskie światło może wpływać na ograniczenie wydzielania melatoniny, czyli tzw. "hormonu snu".

    Eksperci zalecają, aby odłożyć wszelkie urządzenia elektroniczne na 2 godziny przed pójściem spać. Ten przykaz dotyczy również telewizora. Zamiast oglądać film, lepiej sięgnij po książkę. Czytanie pomaga poprawić pamięć, ćwiczy koncentrację i rozwija wyobraźnię.

  • Utrzymywanie urządzeń RTV w stanie gotowości

    Światełka oznaczające "stand by" w telewizorze, komputerze, routerze Wi-Fi czy dekoderze telewizyjnym działają podobnie, jak ekrany urządzeń elektronicznych. Zaburzają twój zegar dobowy. Jeśli w sypialni trzymasz zestaw kina domowego, pamiętaj, aby go całkowicie wyłączyć przed pójściem spać. Aby uniknąć skutków problemów ze snem, najlepiej przenieść wszystkie sprzęty RTV do salonu.

  • Niewietrzenie sypialni

    Problemy ze snem może wywoływać zbyt wysoka temperatura powietrza i zaduch w sypialni. Optymalna to 18 stopni C. Wyreguluj termostat kaloryfera i codziennie przed pójściem spać przewietrz dobrze sypialnię.

  • Hałasy zza ściany, światło zza okna

    Niestety nie zawsze mamy wpływ na to, z kim sąsiadujemy. Jeśli twoi sąsiedzi urządzają głośne imprezy, zgłoś to odpowiednim służbom porządkowym. Jeśli zbyt głośno rozmawiają bądź oglądają telewizję do późna, wypróbuj zatyczki do uszu. Odpowiednio założone wygłuszają większość dźwięków z najbliższego otoczenia. Jeśli problemem jest latarnia, neon lub mocno świecąca witryna sklepowa za oknem, kup grube zasłony lub zainstaluj ciemniejsze rolety.

  • Picie wieczorem alkoholu, kawy lub napojów energetyzujących

    Lepiej je zamienić na wodę mineralną, sok warzywny lub zielną herbatę parzoną nie 3 a 7 minut, aby zadziałała kojąco (parzona krócej działa pobudzająco).

Gdzie kupić