Miralo Logo Miralo

Powrót
Szczęśliwa kobieta w białym topie leży w łóżku i się przeciąga. Właśnie się obudziła. Poznaj najlepsze sposoby na dobry sen. Sprawdź, co pomaga szybko zasnąć.

Sposoby na dobry sen

Masz kłopoty z zasypianiem? Czasami wystarczy zmienić swoje nawyki i wprowadzić kilka wieczornych rytuałów, aby zapewnić sobie spokojny i zdrowy sen. Sprawdź nasze sposoby na szybkie zaśnięcie.

Dobry sen jest niezwykle ważny dla naszego organizmu. W jego trakcie ciało odpoczywa, regeneruje komórki i narządy wewnętrzne, w tym mózg, reguluje przemianę materii oraz wydziela ważne hormony, takie jak melatonina, która harmonizuje nasz rytm dobowy. Ponadto w czasie snu rozluźniają się mięśnie, znika napięcie i stres. Tylko co zrobić, aby szybko zasnąć? Czy istnieją skuteczne domowe sposoby na sen?

Jak poradzić sobie ze stresem?

Sposoby na sen - co pomaga zasnąć?

Wystarczy, że wcielisz w życie kilka zmian i nowych rytuałów, a zobaczysz, jak zwiększy się komfort twojego snu.

1. Wyłącz telewizor i odłóż telefon

Udowodniono, że urządzenia elektroniczne emitują niebieskie światło, które oddziałuje na tę część mózgu odpowiedzialną za sen. Korzystając z smartfonu bądź laptopa tuż przed zaśnięciem, nieświadomie informujesz swoje "centrum dowodzenia", że noc jeszcze nie nadeszła i organizm może nadal działać w trybie dziennym. Taki sam komunikat wysyłasz, oglądając telewizję w łóżku.

Chociaż w dobie social mediów i ekspresowych newsów wydaje się to trudne do zrobienia, dobrze jest przejrzeć pocztę, media społecznościowe i portale informacyjne wczesnym wieczorem, np. po zjedzeniu kolacji, a następnie odłożyć telefon, zamknąć laptopa i wyłączyć telewizor. Warto to zrobić już na 2 godziny przed pójściem spać. W ramach wieczornej aktywności możesz pograć z rodziną w planszówki, poczytać książkę, rozwiązać krzyżówkę lub ułożyć pasjansa.

2. Włącz muzykę relaksacyjną

Słuchanie spokojnej, relaksacyjnej muzyki zwiększa prawdopodobieństwo szybszego nadejścia snu. Możesz też wybrać muzykę klasyczną lub kojące odgłosy natury. Pamiętaj, aby dobrze wyregulować głośność, gdyż zbyt natężone dźwięki mogą przynieść odwrotny efekt.

3. Weź długą relaksującą kąpiel

Przed pójściem spać nalej wody do wanny, dodaj ulubiony olejek aromatyczny i poświęć minimum pół godziny na relaks. Możesz w tym czasie poczytać książkę, pomedytować lub po prostu odpocząć, nie myśląc o niczym w duchu włoskiego dolce far niente.

Jeśli nie masz wanny, nic straconego! Weź gorący prysznic - ciepła woda rozluźnia mięśnie, co pomaga zredukować stres. Taki wieczorny relaks wpłynie korzystnie na dobry sen.

4. Zasypiaj i budź się zawsze o tej samej porze

W tygodniu wstajesz o 6, a w weekend o 12? W ten sposób rozregulowujesz swój zegar dobowy. Postaraj się wstawać o tej samej porze 7 dni w tygodniu. Jeśli nie chcesz budzić się tak wcześnie w dni wolne od pracy, zastanów się, czy w tygodniu możesz nastawiać budzik trochę później niż zwykle. Zresztą, gdy przestaniesz zarywać weekendowe noce, zobaczysz jak łatwo wstaje się o świcie.

5. Unikaj drzemek

Drzemki w ciągu dnia mogą zaburzać rytm dobowy organizmu. Jeśli jesteś po intensywnym wysiłku fizycznym lub umysłowym, ciało może mieć potrzebę szybkiej regeneracji. Wtedy wsłuchaj się w jego potrzeby i znajdź czas na krótki sen. Niech Ci to jednak nie wejdzie w krew. Regularne "ucinanie drzemek" może mieć wpływ na problemy ze snem.

6. Wietrz sypialnię

Idealna temperatura do spania wynosi 18 stopni C. Jeśli jesteś zmarzluchem i zawsze śpisz w skarpetkach, a na samą myśl o obniżeniu temperatury w sypialni dostajesz gęsiej skórki, przed snem przewietrz dobrze sypialnię. Postaraj się wyrobić w sobie ten nawyk, bo jakość powietrza w pokoju, w którym śpisz, ma niebagatelne znaczenie dla komfortu snu.

7. Dobierz odpowiednią pościel

Sposoby na dobry sen mogą być też prozaiczne. Czasami wystarczy zmienić poszewkę lub kołdrę, aby lepiej się wyspać. Wybierając pościel do sypialni, zwróć szczególną uwagę na materiały oddychające, przyjemne w dotyku, najlepiej z bawełny organicznej. Zastanów się też, czy kołdra, pod którą śpisz nie jest zbyt ciepła. Przyjrzyj się również swoim piżamom.

8. Idź na spacer przed snem

Wieczorne spacery pomagają dotlenić mózg, zmniejszają napięcie i sprzyjają rozładowaniu stresu. A to wpływa korzystnie na dobry sen. Tak samo zadziała każda aktywność fizyczna przed snem: joga, jogging czy jazda na rowerze.

Gdzie kupić